Selasa, 20 November 2012

Jutawan Internet


Perniagaan atau pemasaran internet yang lebih dikenali sebagai Internet Marketing merupakan istilah umum bagi pelbagai jenis promosi ataupun jualan produk yang dilakukan melalui medium atau platform dalam laman sesawang secara talian. Sekiranya ada di antara individu tidak pernah menceburi bidang perniagaan sebelum ini, pasti individu tersebut akan menganggap perniagaan internet ini sebagai pelaburan internet dan skim cepat kaya yang bersifat penipuan. Namun begitu, internet sememangnya banyak membantu dunia perniagaan.

Perniagaan dalam internet ini merupakan antara perniagaan yang paling menguntungkan kerana secara tidak langsung kos fizikal dapat dikurangkan. Perniagaan internet ini boleh membuatkan seseorang itu menjadi jutawan. Hal ini berlaku apabila si pengusaha dapat mengiklankan perkhidmatan atau barang dalam ruang siber dan mendapat pulangan daripadanya. Mark Zuckerberg, Andrew Mason, Blake Ross, Naveen Selvadurai dan ramai lagi telah menggunakan teknologi sebagai landasan utama mereka untuk mecapai kejayaan. Dalam post kali ini, kami akan menulis artikel yang mempaparkan jutawan muda berasal dari Malaysia yang menggunakan teknologi sebagai batu lonjatan menuju ke kejayaan.

Memperoleh keuntungan lumayan hingga mampu bergelar jutawan pada usia muda menjadi impian setiap insan.Jika anda mengenali pengasas laman lelongan menerusi internet yang dikenali Ebay, Pierre Omidyar yang menjadi jutawan dalam usia belum pun mencecah 30 tahun. Berikutan kejayaan Omidyar jugalah mendorong anak muda tempatan lulusan sarjana muda reka cipta multimedia dari universiti Staffordshire, United Kingdom. Irfan Khairi, 28, menceburi perniagaan sendiri di internet yang membanggakan belia.

Menurut teori masyarakat massa yang menyatakan manusia adalah seimbang dan bergerak mengikut kapasiti diri tanpa mewujudkan masalah. Teori ini dipelopori oleh Emilie Durkheim dan Talcott Parson ini sebenarnya tidak melihat struktur masyarakat yang lebih besar dan homogeneous. Dalam hal ini, dapat kita lihat keadaan yang dianggap seimbang dalam kalangan masyarakat khasnya golongan belia untuk mengakses segala maklumat melalui internet dan mengambil peluang terhadap peluang itu. Namun, kesilapan yang major dalam teori ini adalah tidak mendasari struktur realiti masyarakat yang  heterogenous dan kompleks.

Kesimpulannya, kemudahan internet sebenarnya memberi potensi yang cukup besar dalam memperluaskan perniagaan. Perniagaan seperti ini amat sesuai diceburi golongan siswazah yang sedang menganggur kerana mereka mempunyai pelbagai kepakaran dalam bidang yang boleh diniagakan menerusi internet, asalkan mereka celik IT, mempunyai peralatan komputer dan kemudahan internet. Oleh itu, pihak kerajaan haruslah memantau kebaikan teknologi ini dan berusaha mengadakan pelbagai program atau aktiviti yang mampu melahirkan belia yang berjaya dalam bidang teknologi ini. Namun begitu, perniagaan melalui internet ini memerlukan usaha yang gigih selain daripada teknik serta ilmu pemasaran yang betul seperti mana perniagaan secara talian yang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan