Selasa, 27 November 2012

Pentingnya Privasi Kata Laluan


Kemudahan internet kini menjadi semakin meluas dan tidak terhad untuk melayari laman sesawang sahaja. Bak kata pepatah ‘tiap-tiap yang baik ada buruknya’, kemudahan tanpa batasan ini diiringi dengan ancaman penembusan dan kecurian kata laluan yang semakin teruk dan berleluasa.

Rata-rata pengguna berkongsi segala bentuk maklumat peribadi, gambar, video, lagu dan sebagainya di dalam laman tersebut. Malangnya, semakin banyak yang dikongsi, semakin terdedah seseorang itu terhadap kecurian identiti. Menerusi maklumat yang digodam, pencuri versi baru ini mampu menggunakan informasi tersebut untuk membuka akaun bank, memiliki kad kredit, memohon lesen memandu dan juga passport serta pelbagai jenayag siber yang lain. Kecurian identiti  ialah perbuatan khianat di mana penjenayah siber mencuri maklumat sulit  yang kemudiannya digunakan secara tidak sah bagi memperolehi perkhidmatan ataupun perkara yang tertentu.

            Pada ketika inilah kata laluan memainkan peranan paling penting. Kata laluan secara teknikalnya digunakan untrk melindungi maklumat sulit lantas membuatkan penjenayah siber sukar untuk mencuri maklumat. Namun pemilihan kata laluan haruslah dibuat dengan berhati-hati berikutan ia adalah aspek ketara bagi mengurangkan risiko menjadi mangsa.

Perkembangan teknologi komunikasi ini telah banyak diperdebatkan dalam kalangan  sarjana yang membawa sama ada perspektif optimis mahupun pesimis. Hamelink antara sarjana yang mengatakan bahawa mitos masyarakat informasi yang dibawa oleh sarjana optimis adalah terpesong kerana telah menyamakan perkembangan teknologi dengan peningkatan taraf hidup manusia. (Hamelink, 1968: 12). Dengan berkembangnya internet pada hari ini seperti yang diketengahkan dalam bacaan Peter Golding dalam bacaan Worldwide Wedge: Division and Contradiction in the global information infrastructure, beliau menyatakan bahawa kehadiran internet telah mempengaruhi pelbagai faktor dalam hidup kita dan ia sebenarnya semakin menguatkan lagi pengaruh golongan kapitalis untuk mendominasi masyarakat secara tidak langsung. Dalam International Telecommunication Union press release menyatakan bahawa “The internet suffers from the problems often found in the resources that are in common ownership: potential misuse,security problems and lack of structure”.

Kesimpulannya, hal ini jelas membuktikan bahawa semakin berkembangnya internet dan teknologi, maka hal ini mampu mengundang lebih banyak masalah. Selain itu, muncul pihak yang cuba mengambil kesempatan dalam kesempitan yang dilihat kian meruncing dalam kalangan masyarakat yang didakwa homogeneous oleh sarjana-sarjana yang berpandangan dominan pluralis seperti Emilie Durkheim dan Talcott Parson. Masyarakat sebenarnya adalah sesuatu yang kompleks dan heterogenous untuk dirungkaikan. Keadaan ini akan memberikan impak yang negatif, antaranya tiadanya pengawasan terhadap pengaliran maklumat dan sekuriti dalam media global ini. Herbert Schiller antara sarjana yang memberikan rangkuman dalam isu perkembangan teknologi ini dengan menyatakan bahawa baik ataupun buruk penggunaan teknologi ini adalah bergantung kepada masyarakat kerana hanya mereka sahaja yang dapat menentukannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan