Belia
dan komunikasi tanpa sempadan tidak dapat dipisahkan lagi sejak memasuki alaf
21. Komunikasi tanpa sempadan secara asasnya ialah penggunaan media massa iaitu
internet yang merentasi negara. Menurut satu kajian yang dilakukan oleh
Durlacher menunjukkan lelaki golongan pertengahan berumur 25 hingga 34 tahun
merupakan kumpulan pengguna terbesar internet (Golding, P, 1996:141). Ini
membuktikan internet merupakan aspek yang penting dalam kehidupan terutamanya
golongan belia walaupun golongan lelaki yang mendominasi penggunaannya. Antara
penggunaan medium internet yang popular dalam kalangan belia seperti facebook,
email, dan skype.
Tahap
penggunaan internet di Malaysia juga semakin popular. Menurut IDC Malaysia,
Malaysia mencatatkan bilangan pengguna internet sebanyak 4.8 juta pada tahun
lepas. Ia meningkat disebabkan sebagai alat atau medium komunikasi,
pembelajaran, hiburan dan perniagaan yang membawa perubahan besar dalam
kehidupan.
Sebagai
contoh kepada para pelajar dan pendidik, penggunaan internet akan memudahkan
mereka mendapatkan bahan-bahan pembelajaran termasuk untuk tugasan sekolah. Aplikasi
seperti e-mel, pembelajaran dalam talian seperti yang ditawarkan Portal
Pendidikan Utusan, perpustakaan digital dan sebagainya hanya boleh
diperkenalkan melalui Internet. Seorang pelajar kini boleh melayari beribu-ribu
perpustakaan digital di seluruh dunia dalam mendapatkan maklumat mengenai
pembelajaran mereka dengan hanya perlu duduk di hadapan komputer.
Walau bagaimanapun, penggunaan internet dalam kalangan
belia juga mempunyai keburukan iaitu turut melibatkan jenayah. Contohnya
terdapat juga belia yang menggunakan medium internet sebagai salah satu cara
untuk mengakses video-video lucah, penggunaan bahasa rojak di laman sosial,
penggodaman dan sebagainya.
Bagi mengkaji kesan media massa internet ini terhadap golongan belia,
teori pembelajaran sosial yang dipelopori oleh Bandura sesuai digunakan. Teori
ini amat berguna dalam menganalisis
kemungkinan kesan keganasan televisyen, tetapi ia
juga merupakan teori umum pembelajaran yang boleh digunakan untuk bahagian lain kesan
media massa. Teori pembelajaran sosial
mengakui bahawa manusia boleh mendapat manfaat daripada pemerhatian
dan pengalaman. (Severin, W. J, and
Tankard Jr, J. W, 1997: 313). Teori ini dapat melihat hasil daripada pemerhatian
dan pengalaman daripada penggunaan internet dalam kalangan belia sama ada ke
arah kebaikan atau keburukan.
Selain
daripada itu, kajian yang dilakukan oleh Robiah Sidin dan Nor Sakinah Mohamad
(2002) masyarakat Malaysia terutama belia telah tersedia menghadapi era ICT dan
yakin akan penggunaannya sebagai alat komunikasi dan ilmu pengetahuan yang
boleh membawa kepada pembaharuan dan pembinaan tamadun ilmu, budaya ICT belum
merentasi semua golongan masyarakat. Untuk membudayakan ICT dalam kalangan
belia, adalah mustahak mereka diberi galakan dan pengukuhan di rumah sebagai
peneguhan kepada asas-asas yang dipelajari di sekolah.
Kesimpulannya
ialah tanpa pembangunan, bilangan pengguna internet seperti belia tidak akan
meningkat. Pembangunan adalah satu proses perubahan daripada tahap yang kurang
maju kepada tahap yang lebih maju. Perkembangan internet di Malaysia juga
berkembang pesat dan semakin membangun dari masa ke masa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan